Katalysator diagnose og skift på Aygo, C1 eller 107

Katalysatoren er et svagt punkt på de små biler, og ofte bliver det nødvendig med en udskiftning når bilen kommer op i årene. I guiden her gennemgås, hvordan det lyder og diagnosticeres, samt hvordan det udbedres.

Først og fremmest, er det en defekt katalysator du har?
Det lyder oftest som en fiskekutter, og bliver gradvist værre. Hvis bilen lyder i nærheden af dette, er der oftest sorte aflejringer af sod i hjørnet på manifolden/katalysatoren. Åben motorhjelmen og se efter om der er disse sorte aflejringer. Sidst start motoren op og se om du ligefrem kan mærke luften pumpe ud (bemærk, der er mange bevægelige dele, og luften der kommer fra katalysator utætheder er meget varm, inkl. katalysatoren.)

Skift af katalysatoren eller rep?
Det er oftest kun flangen på katalysatoren der er rustet. Hvis du er god med en svejser, er det muligt at reparere katalysatoren, ved at svejse en ny flange på, hver dog opmærksom på ikke at svejse for hårdt, da flangen ellers slår sig. Denne løsning er ikke for de fleste, men kan dog sagtens lade sig gøre og er billigere.

De fleste vælger dog at skifte katalysatoren med en ny. Ny katalysator til en god pris kan findes her (Euro 4): Katalysator

Skift af Katalysator
For at udskifte katalysatoren, skal for kofanger afmonteres. Kofangeren sidder med 1 klips i hver forskærm. 3 bolte og en clips i motorrum og 5 skruer i bunden. Husk at få eventuelle stik til tågelys/kørelys afmonteret, hvis bilen er udstyret med dette. se billeder for lokation

Udstødning afmonteres med 2 bolte i bunden. Og lambda sensoren med en 22mm nøgle, og et stik.
Boltene der går ind i motoren kan være særligt svære at få ud. Hvis de er meget rustne kan en top i et nummer mindre være en fordel at bruge, og hamre ind over. Det hjælper både til at få et bedre greb i bolten, men selve det at hamre på bolten hjælper også med at løsne.
Bolten sidder særligt godt fast, blandt andet fordi rust har udvidet sig under bolten, og nu er med til at fastholde bolten, slag med en hammer er derfor med til at vibrere rusten, så noget af spændingen går af.
Af andre tips kan også nævnes at lade motoren varme op, varme hjælper på fastsiddende bolte. Husk dog at katalysator derefter er meget varm, en handske bliver hurtig varm, så lad katalysator køle ned, når bolte er løsnet.
Husk bolten til det lille beslag midt på katalysatoren.

Katalysatoren kan nu fjernes på biler uden AC, hvis din bil har AC er det nødvendigt enten at fjerne kollisions baren, eller løsne ac rørne i beslagne. AC systemet må ikke åbnes, dvs rørne må ikke tages ud af køleren, da gassen i så fald kommer ud.
Det anbefales at fjerne kollisions baren, den sidder med 4 bolte i hver side, og er hurtig at afmontere.

Du kan nu tage katalysatoren ud, puds/skrab anlægsfladen på topstykket så den er ren til den nye katalysator. Flyt varmeskjolde og beslag fra den gamle katalysator over på den nye, det er oftest nemmest og skære de gamle bolte, pga rust, og sætte nye bolte i den nye manifold.
monter pakningen og monter katalysatoren i omvendt rækkefølge. de 2 bolte til udstødningen kan sætte sig forkert og trække skævt i udstødningen, sørg for det kun er fjederen der klemmer og ikke den lille flance der skal gå gennem udstødningshullet. smør gerne med udstødningspasta, trods der er konisk pakning, de er ikke for gode til at blive tætte.

Tilmeld LilleBiler's Nyhedsbrev!

I nyhedsbrevet får du praktiske tips til at passe din bil, sæsonbaserede råd og nyheder om produkter, der gør det nemmere at holde bilen kørende problemfrit.

Indkøbskurv
×