Udskiftning af bremseskiver og klodser på Aygo, C1 og 107/8
I guiden her prøver jeg at gennemgå hvordan bremser skal udskiftes, ikke bare afmonter og monter nyt, men forhåbentlig fange mange af de små ting som kan være med til at gøre dette gør det selv projekt til et mareridt.
1. Løft bilen og afmonter hjul. Boltene kan sidde fast, det kan være en fordel at løsne bolte/møtrikker en halv omgang inden du løfter bilen.
2. afmonter kaliber. Kaliberen sidder med 2 bolte, glideren som bolten går ind i kan dreje rundt, evt. modhold med en tang kan være nødvendigt. på billedet er boltene løsnet. Hæng den fast i fjederen med en strips, så du undgår unødig belastning på bremseslange.



3. afmonter slidte bremseklodser. Sidder de fast? De bør kunne tages ud, uden brug af værktøj. Det er okay at bruge værktøj til afmonteringen, men det giver et billede af hvor rustne klodserne er, hvis de sidder fast.
4. afmonter kaliber beslag. Hvis du kun skifter klodser er dette ikke absolut nødvendigt, men det er nemmere at rense beslaget, når det er afmonteret.
Skiverne på de små biler bliver slidt meget i forhold til andre biler, og ofte kan skiverne ikke klare 2 sæt bremseklodser.
Skive tykkelsen fra ny er 20mm og minimum slidmål er 18mm, dvs. er skiverne 19mm eller under kan de ikke holde til at sæt klodser mere.
Spring til punkt 7, hvis du kun skifter klodser.

5. Afmonter bremseskiven. De sidder fast med en skrue eller 2, som kan sidde godt fast. Brug skruetrækker med gennemgående klinge og gi den et par slag med en hammer samtidig med du prøver at løsne skruerne, dette er mange gange nok. Hvis ikke kan sidste udvej være at bore toppen af skruen, der skal helst være nok skrue tilbage til, at når skiven er afmonteret kan du tage fat med en tang og få skruen ud.
6. Rensning af nav. Det er vigtigt at få renset navet inden montering af nye skiver. Rens med roterende stålbørste på anlægsfladen, husk at brug maske. Hvis ikke navet er renset i bund kan du risikere at din bremseskive ikke kører lige rundt, men slår fra side til side, dette vil være ubehageligt under nedbremsning.


7. Rensning af kaliber beslag. Bremsekaliber beslaget er mange gange så rusten, der hvor klodserne ligger an, at nye klodser ikke kan monteres uden der skal fjernes rust. Afmonter slid blikket, brug en fil, eller andet tilsvarende, Husk en maske, og fjern rust og skidt med filen, fra anlægsfladerne. Når du mener det er helt rent montere du slidblikket igen og prøve monterer de nye bremseklodser, inden du samler andet. Kan de ligges på plads med fingrene og glide? Hvis ikke rens igen.



8. Pres kaliberen tilbage. Bemærk, der kan komme for meget bremsevæske tilbage i beholderen, hvis denne flyder over er det vigtig hurtigt at få skyllet bremsevæsken væk. Bremsevæske ødelægger lak, og blotlægger jernet under, med rust til følge. Skyl med rent vand, varmt hvis mulig.
Stemplet til kaliberen skal presses tilbage, for at gøre plads til de nye dele. Stemplet skal glide tilbage, ved brug af en polygrip tang, vær opmærksom på stemplet kan kæntre hvis det er langt ude, brug evt. en gammel bremseklods for at fordele trykket jævnt på stemplet. Er manchetten til stemplet ødelagt, er kaliberen defekt. Glider stemplet ikke tilbage ved hjælp af en polygrip tang, kan det også tyde på du har en defekt kaliber.
9. smøring. Nye bremsedele skal smøres inden de monteres. Og det er meget vigtigt at bruge det rigtige. Bremsekaliber beslaget skal smøres med en silikone fedt i gliderne, eller andet fedt beregnet til gummi dele. Smøring med kobberfedt eller lignende får gummidele til at svulme op med tiden og ødelægge gummiet.
Resultatet ved dette er, at dine bremser virker fint i den første måneds tid, hvorefter de begynder at gå trægt, og du nu skal skifte de ødelagte gummidele samt gøre arbejdet om.
Slidblikket skal derimod smøres med en tyk slags fedt, kobberfedt er i dag, ofte ikke brugt da det kan være med til at ødelægge aluminium, som der bliver brugt i flere og flere reservedele, samt selvfølgelig fælgene. Er selv blevet rigtig glad for denne: ATE bremsefedt
10. Smøring af bremseklodserne. Klodserne skal smøres på tapperne hvor de glider i kaliberbeslaget, med den samme fedt som slidblikket. Mange smører også på bagsiden for at minimere risikoen for hylende bremser. I så fald er det kun hvor kaliberen trykker på bremseklodsen. Husk på vi kun vil bruge nok fedt til at smøre det der skal smøres.
11. Monter bremseskiven på det rengjorte nav, og giv skruen en lille dip smørelse så du kan få den af næste gang.
12. monter derefter bremsekaliber beslaget, slidblikket og bremseklodser. Bremseklodserne skal stadig glide frit i kaliberbeslaget.
13. Monter kaliber. Hvis du har nye bolte med Loctite på gevindet skal de ikke smøres.
14. Afrens med bremserens og en klud, og sørg for skiven er helt ren, både for fedtede fingre, og den evt. olie som var på skiverne.
15. Inden hjulet monteres, løber jeg gerne alle skruer igennem igen, for at være sikker på alt er spændt. Det er bremserne, og det er nu engang bedst at de virker.
Monter hjulet, smør hjulbolte/møtrikker og husk at krydsspænde, dette er med til at mindske risikoen for skæve bremseskiver.
Inden prøvekørsel, er det vigtig at trykke på bremsen et par gange og mærke bremsepedalen bliver hård. dette er for at ligge bremseklodserne til skiven.
-
Bremsesæt til foraksel (Aygo, C1, 107/8)kr. 489,00 inkl. momsKun 1 tilbage på lager (kan bestilles som restordre)
-
BREMBO Bremseklodser Front (AYGO, C1, 107)kr. 239,00 inkl. momsKun 2 tilbage på lager (kan bestilles som restordre)
-
BREMBO Bremseskiver Front (AYGO, C1, 107)kr. 590,00 inkl. momsKun 2 tilbage på lager (kan bestilles som restordre)
Tilmeld LilleBiler's Nyhedsbrev!
I nyhedsbrevet får du praktiske tips til at passe din bil, sæsonbaserede råd og nyheder om produkter, der gør det nemmere at holde bilen kørende problemfrit.
