Udskiftning af forhjulslejer på Toyota Aygo, Citroen C1 og Peugeot 107 og 108.

Udskiftning af forhjulslejer på Toyota Aygo, Citroen C1 og Peugeot 107 og 108.

Udskiftning af forhjulslejer kan være en udfordring for den lidt mere øvede gør-det-selv-mekaniker, da det kræver en form for lejeaftrækkerværktøj. Det kan enten være en aftrækker til udskiftning, mens spindlen stadig sidder på bilen, eller en presse, der kan presse med minimum 10 tons. 
Denne guide beskriver udskiftning ved hjælp af aftrækkerværktøj, mens spindlen stadig sidder på bilen. Du skal også bruge en glidehammer til at afmontere navet.

På nuværende tidspunkt er dette den billigste løsning med hensyn til værktøj. Uanset hvad du vælger, vil der være behov for værktøj til en pris på cirka 2.000 kr. udover det normale værktøj som topnøglesæt, skruetrækkere og vinkelsliber. Derfor bør du overveje, om det er økonomisk fordelagtigt at gøre det selv, da værktøjet har en høj pris.

Har du bestemt dig for at prøve, kan du finde lejerne her: Forhjulsleje
Det anbefales at skifte i par

Guiden starter, efter bremserne er blevet fjernet. Hvis du vil have vejledning hertil, kan du med fordel læse artiklen om bremseskift. For at skifte lejet skal trækakslen og bærearmen løsnes. Start med at løsne møtrikken på trækakslen og slå blidt på enden med en blød hammer for at sikre, at den er fri i navet. Navet trækkes af ved at montere glidehammeren med tilhørende navhætte, og med et par slag kan du fjerne navet. Den yderste lejering følger med og sidder fast på navet.

Bærekuglen er låst med en split. Splitten er i dette tilfælde låst med en lille modhager. Brug to skruetrækkere, en til at åbne modhageren og en anden til at trække splitten ud. Herefter kan bolten til bærekuglen løsnes. Træk bærekuglen fri fra spindlen ved hjælp af en skruetvinge og en jernstang som vist på billedet. Hvis bærekuglen drejer rundt eller sidder fast i spindlen, kan du læse mere her. LINK
Vær opmærksom på ikke at beskadige bærekuglens gummimanchet under hele lejeskiftet.

Når bærearmen trækkes ned, kan du også trække hele ophænget lidt ud og få trækakslen ud af navet. Læg akslen mod forenden af bilen og sikre den med en strips, så den ikke falder ud under operationen.

Låseringen kan være en udfordring at få af. Så vær tålmodig og start med at banke rundt langs kanten af låseringen med en dorn eller en gammel skruetrækker med en gennemgående klinge (skruetrækkeren fungerer som en stor dorn). På denne måde vil du løsne lidt af rusten, der holder låseringen fast. Når du har banket nok på kanten, kan du begynde forsigtigt at slå på øjet/tappen for at få låseringen til at løsne. Mange små slag, der vibrerer, er bedre end store slag. Pas på ikke at knække øjet/tappen. Bliv ved med at slå på denne måde, indtil låseringen giver sig nok til, at du kan få en skruetrækker ind bag låseringen.

Med to skruetrækkere kan du begynde at arbejde låseringen ud, brug en til at arbejde, og en til at sikre, at ringen ikke glider tilbage på plads. Pas på, når låseringen kommer det sidste stykke, da den er lavet af fjederstål og kan springe langt.

Afmontering af lejet gøres med lejeværktøj. Monter det indefra, på denne måde kan du give lejet et slag med en hammer, hvis det sidder godt fast, uden at ødelægge værktøjet. Brug den mindste skive og hold øje med, at du ikke rammer ABS-sensoren (deraf den mindste skive). Brug skålen på den anden side, så der er plads til lejet i skålen.

Hvis lejet stadig ikke giver sig, når værktøjet er spændt sammen så meget som muligt, kan du give værktøjet et slag med hammeren, dette er ofte nok til, at lejet giver sig, og du kan begynde at trække det ud ved at spænde værktøjet sammen. Bemærk, at dette vil efterlade mærker på værktøjet. Når lejet er ude, skal lejehuset rengøres med en stålbørste eller andet passende materiale. Husk rillen til låseringen. Brug aldrig roterende sandpapir, da det sliber alt for hurtigt, og huset ender med at være for stort til lejet. Vær opmærksom på ABS-sensoren.

Ved montering af det nye leje skal du enten bruge det medsendte lejefedt eller en smule motorolie. Smør lejehuset og lejet. Det er nemmest at bruge de gamle lejer som værktøj for at presse det nye leje på plads. På billedet kan du se, hvordan det ene leje har fået en hurtig slibning for at være lidt mindre og undgå at sidde fast, mens det andet bruges som en passende skive på bagsiden, som passer perfekt i diameter. Da de gamle lejer mangler en ring, kan de presse på den yderste del af det nye leje.

Når lejet er monteret skal det låses med låsering, som skal placeres i rillen hele vejen rundt for at låse korrekt. Hvis ikke det er tilfældet, er det nødvendigt at rense bedre.
Vidste du at hullerne i en låsering er koniske? det betyder at låserings tangen holder bedre fra den ene side, kontra den anden. smart.

Før du kan montere navet, skal du fjerne den inderste lejering fra det gamle leje. Du kan bruge en vinkelsliber til at skære en slids, men pas på ikke at ramme navet, og skær hellere for lidt end for meget for at undgå skade. Når du er næsten igennem, kan du give det et lille dask med en hammer, og ringen vil flække, så du kan trække den af navet.

Når du monterer navet med lejeværktøjet, skal du sørge for at trykke på centeret af lejet, da navet monteres i centret af lejet. Brug igen den mindste skive fra lejeværktøjet, og husk at smøre med det medsendte fedt eller motorolie. Igen er det vigtigt at passe på ABS sensoren

Efter montering af navet kan du montere trækaksel, Husk at låse møtrik som vist på billedet, samt bærekugle igen, og fortsætte med resten af arbejdet. Hvis bærekuglen driller, kan du finde tips til spænding af den i denne artikel.

Tilmeld LilleBiler's Nyhedsbrev!

I nyhedsbrevet får du praktiske tips til at passe din bil, sæsonbaserede råd og nyheder om produkter, der gør det nemmere at holde bilen kørende problemfrit.

Indkøbskurv
×