Rystende bremser på VW Up, Seat Mii, eller Skoda Citigo? + løsning

I guiden her gennemgår vi hvorfor bilerne får rystende bremser, hvad symptomerne kan være, og en mulighed for at få det til at holde op med at ske, gang efter gang.

Hvorfor ryster bremserne ofte, på VW Up, Seat Mii og Skoda Citigo?

Nav’et som sidder bag bremseskiven, er på trillingerne meget tynde i godset. Der er sparet meget jern for at gøre dem lette og billigere, samt få bilen til at køre længst muligt på literen. Kørsels økonomien er dog næppe noget du overhovedet vil ligge mærke til, men tænkt igennem hele konstruktionen af en bil, at gøre den lettere, har det noget at sige.

Det betyder at hvis hjulet bliver spændt fast med hårdt spændte hjulbolte, eller at anlægsfladen fra hjul og ind til bremseskiven, eller bremseskive til nav, ikke er helt rene, kan dette resultere i en lille skævhed.
skævheden forplanter sig imellemtiden med opvarmninger fra nedbremsninger, og bliver forstørret ud i bremseskiven.

Hvordan kan du mærke om du har skæve bremseskiver?

Skæve bremseskiver kommer til udtryk ved rystende nedbremsning, ved lave hastigheder kan du måske ligefrem mærke en varierende bremseeffekt, som bilen triller frem.
Rystende bremser kan også fremkomme ved andre ting, er bremserne gamle, eller har stået stille i en længere periode, er dette også tendens til at give rystende bremser.
Du kan udmåle skivernes skævhed med et måle ur, når bilen er løftet op med hjulet afmonteret. Dette gøres ved at placere måleuret magnetiske fod på enten støddæmperen eller andet ikke roterende metal. Sørg for bremseskiven sidder fastmonteret, brug evt. et par hjulbolte. Placer måleurets målespids på yderste rene del af bremseskiven, og mål differencen i sideværs udslag når bremseskiven roteres. Hvis værdien overstiger 0,15mm er skiverne over tolerance, og du har skæve bremseskiver.
Hvis denne måling også viser skævhed, når bremseskiven er afmonteret, og du i stedet måler på navet, så kan problemet være skæve nav. I så fald bør navet enten repareres eller udskiftes, da det ellers vil fortsætte med at påvirke bremseskiverne negativt og føre til samme problem med rystende bremser.

Skift nav til nogle tykkere

Hvis navet er blevet skævt er der ikke meget andet at gøre end at skifte dem, kun at skifte bremseskiverne vil kun hjælpe kortvarigt og derefter vil også de nye bremseskiver være skæve.
Men for at undgå de nye nav bliver skæve (da de er spinkle) er det muligt at sætte nav på fra en ældre VW model. Og som bonus er de tilmed billigere!

Reservedele som du skal bruge til udskiftning

2 x Nav, har reservedels nummer: 6N0407613 og kan findes her.
2 x Forhjulslejer kan findes her. (Der er meget stort forskel på kvalitet af lejer og holdbarhed, køb altid gode lejer)
1 sæt bremseskiver, findes her.
1 sæt bremseklodser, findes her.

Anbefales:
1 x ankerplade Venstre, findes her.
1 x ankerplade Højre, findes her.
1 x ABS sensor Venstre, findes her.
1 x ABS Sensor Højre, findes her.

Du kan også finde Komplet kit her: Nav Opgraderings Kit

Disse nav er ikke blevet udhulet for at gøre lettere og har således mere gods, og er ikke så nemme at trække skæve. De har samme dimensioner som Trilling navet, og kan derfor fuldt ud bruges.
Husk ved udskiftning af nav, går forhjulslejerne til, det er derfor nødvendigt også at skifte forhjulslejer.

Udskiftning af navet kræver specialværktøj i form af enten en presse eller specielt hjulleje værktøj. 
Ved brug af værksteds presse, skal styretøjs “klumpen” afmonteres, Det betyder afmontering af støddæmper, styrekugle, bærekugle og ABS føler.
1. Afmonter bremsekaliber og klodser
2. Bærekuglen er oftest nemmest at afmontere ved de 3 bolte på bærearmen. hvis der er slup i bolt hullerne, er en sporing nødvendig efterfølgende.
Kan også afmonteres ved konussen. dette giver mindre risiko for at en sporing er nødvendig.
3. Styrekuglen tages ved konussen.
4. ABS sensorerne afmonteres ved stikket ovenpå sensoren, det er vigtigt at passe særligt på sensoren, da de er meget udsatte ved lejeskift. alternativt sæt ny i.
5. Støddæmperen tages i bunden og efter afmontering af bolten der “klemmer” sammen om dæmperen, kan klumpen tages nedenud.

Herefter kan du begynde at presse lejerne ud.

1. Start med at presse det gamle nav ud.
2. Lejet er sikret med låsering og kan kun presses ud i låseringens retning, låseringen kan du ikke komme til før navet er presset ud.
3. Låseringen kan sidde rigtig godt fast, er den meget rustet kan det hjælpe at banke med en dorn hele vejen rundt for at løsne den for rust.
4. Når låseringen er ude kan lejet komme ud i samme retning, rengør lejehuset med stålbørste. ALDRIG roterende sandpapir.
5. Når lejet skal monteres igen, er det vigtigt altid at presse på den del du er ved at presse i. det vil sige, er du ved at presse lejet i huset, er det vigtigt at presse på yderdelen af lejet. Du må ikke presse i midten af lejet og lade lejet tage trykket. et godt fif, er at bruge det gamle leje, efter det har fået en hurtig slibning, så det er minimalt mindre i ydermål, og så bruge det gamle leje til at presse det nye i. smør let med olie eller andet tyndt smøremiddel, og pres det nye leje i.
6. Husk at montere Låseringen, inden navet monteres. rens rillen som låseringen sidder i.
7. Sæt navet i med samme princip som lejet i lejehuset. smør igen let med olie eller lign. pres nu på inderste del af lejet, da navet går i inderste del. 

Artiklen er vejledende, LilleBiler.dk tager ikke ansvar for fejl i artiklen.

Tilmeld LilleBiler's Nyhedsbrev!

I nyhedsbrevet får du praktiske tips til at passe din bil, sæsonbaserede råd og nyheder om produkter, der gør det nemmere at holde bilen kørende problemfrit.

Indkøbskurv
×