VW Up, Seat Mii, eller Skoda Citigo, Vil ikke starte?

Startproblemer på VW Up, Skoda Citigo eller Seat Mii, er et problem der kan dukke op fra tid til anden. Her i guiden gennemgår vi hvilke de mest almindelige årsager til problemet, og hvad du kan gøre for at rette op på dette. Først hurtig opsummering af problemerne, derefter dybere forklaring.

·         Stelkabel i motorrum

·         Gammelt batteri, eller fladt.

·         Andre årsager

Stelkabel i motorrum

Stelkablet på de små biler er et svagt punkt og de kan være irret over på få år, det kan være en drilsk fejl hvis du ikke er opmærksom på stelkablet, da bilen nogle gange kan slå til tænding, men dø når starteren skal trækkes rundt.
Hvis stelkablet er blevet så tynd at du ikke længere kan starte bilen kan du sætte kabel på fra bilens stel til motoren på bilen, og du kan nu starte bilen, hvis du er heldig kan du køre til mekaniker nu bilen er startet. Stelkablet skal selvfølgelig skiftes hurtigst muligt.

Udskiftning af stelkabel

Nyt stelkabel kan findes her, i øvrigt i forbedret isoleret udgave: Stelkabel

Stelkablet er til gengæld nemt at udskifte det sidder med en bolt i hver ende, og er lokaliseret i højre side af motorrummet (Venstre side af motorrummet når du står foran bilen).
Afmonter det gamle og monter det nye, spray gerne med en slags lys tekstyl eller andet beskyttende, på begge ender for længere levetid.

Gammelt Batteri, eller fladt

Hvis batteriet er gået død kan bilen enten være død, i den forstand der ikke kommer lys i noget når nøglen drejes eller kun meget svagt kommer lys i instrument osv. Mange gange sker der også det at bilen klikker hyppigt, når du prøver at starte den. Starteren aktiveres aldrig men bilen prøver at aktivere starteren mange gange i sekundet, hvilket giver den klikkende lyd.
Bilen kan i dette tilfælde startes med startkabler og en køretur på en halv time, vil lade batteriet op til fuld opladet igen.
Det er dog vigtigt at huske på, at batteriet er en sliddel, og derfor skal den skiftes med mellemrum, en gennemsnitlig levetid på et batteri er 5-8 år. Er dit batteri ældre end 8 år er anbefalingen herfra at udskifte. Det er begrænset hvor meget levetid der er tilbage i batteriet, og det er derfor bedre at skifte før bilen ikke vil starte nede foran netto.

Nyt batteri kan du finde her: Start Batteri

Udskiftning af batteri

Udskiftning af batteri er også en simpel sag, hvis du udskifter med et tilsvarende batteri. Styreboksen i de små biler skal oprigtigt kodes når den får et nye batteri, men rigtig mange oplever ingen problemer hvis blot batteriet skiftes til et batteri tilsvarende det der sidder i bilen. Batteriet i linket er et tilsvarende det originale der sad i bilen fra fabrikken, men kontroller altid inden udskiftning. Bilens kapacitet angives i Ah og er omkring 40-60Ah, derudover skal det være af samme type, enten AGM eller EFB start-stop.

Ved batteri udskiftning er det vigtigt at starte med stelkabel (minus) og slutte med Stelkabel. Grunden til dette er, at hvis du rammer bilens metal dele med din fastnøgle mens du har fat i pluspolen med fastnøglen, vil du kortslutte batteriet. Ved en kortslutning af batteriet, er der fare for det sprænger. Derfor starter og slutter man altid med minus polen, på den måde er der ikke denne risiko.
Polsko’ene skal du bruge en 10’er fast nøgle, og batteriet er spændt fast i bunden med en 8mm bolt, hvor du skal bruge en 13 top, forlænger og skralde. 13 fastnøgle kan også gøre det, men det er svært at komme til med denne.

Andre årsager

De 2 tidligere nævnte årsager er de hyppigste fejl. Det er meget sjældent der er en mekanisk fejl som er skyld i bilen ikke vil starte på de små biler, og muligheder er mange. Derfor er der ikke nogle gode råd i dette tilfælde end at få bilen til mekaniker.

Tilmeld LilleBiler's Nyhedsbrev!

I nyhedsbrevet får du praktiske tips til at passe din bil, sæsonbaserede råd og nyheder om produkter, der gør det nemmere at holde bilen kørende problemfrit.

Indkøbskurv
×